De lockdown heeft het thuiswerken een enorme duw gegeven, waardoor het gemeengoed is geworden. Snelwegen bleven ook na de versoepeling van de maatregelen nog een tijd vrij van files. Iedereen leek het thuiswerken wel omarmd te hebben. Maar beetje bij beetje begonnen mensen toch weer meer naar kantoor te gaan. Misschien om weer een normale werksituatie te ervaren, maar ook omdat mensen het directe contact met hun collega’s misten. Als je even wat moet weten, is het handig als je je simpelweg kan omdraaien om een vraag te stellen aan je teamgenoot in plaats van te bellen, chatten, appen of mailen. Toch werden er gisteravond verscherpte maatregelen aangekondigd, omdat de besmettingen weer te snel oplopen. Iedereen die kan thuiswerken, behoort weer voor die optie te gaan. Het is zelfs zo dat als er in een werksituatie toch een besmetting plaatsvindt, de werklocatie 14 dagen kan worden gesloten. Dus thuiswerken wordt weer de norm. Dan moeten we er het beste van maken. In deze blog krijg je een paar belangrijke thuiswerktips.

Normale situatie nabootsen

Een van de redenen dat mensen vaak toch liever op kantoor werken, is omdat ze dan hun werk- en privéleven letterlijk kunnen scheiden van elkaar. Zowel qua tijd als qua locatie. Je huis kan je dan volledig als ontspannen plek zien en kantoor voor de plek waar je je concentreert. Met thuiswerken wordt je woning ineens niet alleen de plek waar je slaapt en eet, maar ook werkt. Dat kan best even schakelen zijn. Zorg er daarom voor dat je zoveel mogelijk je werkplek op kantoor nabootst. Richt als dat mogelijk is een kamer in als werkkamer, zodat je echt de deur achter je dicht kan trekken. Ga liever niet aan de eettafel werken, maar echt achter een bureau. Let er ook op dat je ergonomisch verantwoord kan zitten, zodat je niet na een tijdje RSI-klachten krijgt bijvoorbeeld. Dus een goede bureaustoel is essentieel. Kleed je ook aan zoals je zou doen voor je werk. Je helpt jezelf ermee in werkmodus te komen. Houd je tot slot zoveel mogelijk aan je normale werktijden.

Tip om te bezuinigen op kantoorartikelen

Waarschijnlijk zal je wat kantoorartikelen moeten aanschaffen. De ene werkgever is bereid de kosten daarvan te dekken, de ander deels en weer een derde vergoed niets. Daarom is het slim om te kijken hoe je kan bezuinigen op kantoorartikelen. Denk bijvoorbeeld aan het bestellen van huismerk inktcartridges in plaats van de cartridges van het merk van je printer. Die zijn stukken goedkoper, qua kwaliteit net zo goed als de A-merken en je doet er vaak ook nog langer mee dan de originelen, omdat ze meestal meer inkt bevatten. Bestel ze bijvoorbeeld bij uwcartridgewinkel.nl. Als je bij hen vóór 22.00 uur ’s avonds bestelt, heb je ze de volgende dag al in huis. En ze hebben de huismerken van alle bekende printermerken. Tegelijkertijd zowel een zwarte als een kleuren cartridge kopen, is goedkoper dan ze los bestellen. Sowieso is het aan te raden direct een aantal te bestellen, omdat ze vanaf € 35,- gratis bezorgen. Scheelt ook weer! Daarbij geldt nu dat als je 3 artikelen bestelt, je er 1 gratis bijkrijgt. Niets mis mee als je toch kantoorartikelen aan het kopen bent!