3 tips om bestaande klanten te behouden
Klanten zijn erg belangrijk voor bedrijven. Zonder klanten, geen zaken. Nieuwe klanten binnenhalen is niet altijd even makkelijk, maar bestaande klanten behouden is net zo belangrijk. Het is daarom zeker de moeite waard om te investeren in je bestaande klanten. In verhouding is het een stuk goedkoper om bestaande klanten te onderhouden dan nieuwe klanten aantrekken. Bestaande klanten weten tenslotte al wie je bent, kennen jouw producten of diensten en weten wat ze van je kunnen verwachten. Mede daardoor zijn bestaande klanten van grote waarde voor je bedrijf. Het is dus van belang om je huidige klanten tevreden te houden en te investeren in een goede relatie met de klant. Maar hoe zorg je er nu voor dat je jouw bestaande klanten weet te behouden?
Goede kwaliteit leveren
De nummer één tip om je bestaande klanten te behouden is goede kwaliteit leveren. Of je nu producten verkoopt aan consumenten of diensten levert aan grote bedrijven, zorg er te allen tijde voor dat je goede kwaliteit blijft leveren aan je klanten. Zorg ervoor dat kwaliteit hoog aan je prioriteitenlijst komt te staan. Door constant de kwaliteit van je producten of diensten hoog te houden, zorg je ervoor dat je klanten tevreden blijven met de kwaliteit die je levert en raken ze hieraan gewend. Zolang je goede kwaliteit blijft leveren, hebben je bestaande klanten ook geen reden om jou te verruilen voor een ander bedrijf.
Loyaliteit belonen
Heb je klanten die steeds terugkeren voor een nieuwe aankoop of die steeds opnieuw weer een dienst bij jou afnemen? Deze klanten zijn dus loyaal aan jouw bedrijf en daar moet je zuinig op zijn! De loyaliteit van deze klanten moet je belonen. Dit kun je op verschillende manieren doen door onder andere kortingen, speciale acties en andere voordelen zoals gratis verzending, vroegtijdige toegang tot producten of zelfs speciale loyaliteit beloningsprogramma’s. Door je loyale klanten op deze manier te belonen, toon je je waardering aan de klant en laat je zien dat de klant speciaal is voor je. Hierdoor versterk je tevens de relatie met de klant en zorg je ervoor dat de loyaliteit hoog blijft.
Relatiegeschenken geven
Een andere manier om je bestaande klanten te behouden is om regelmatig relatiegeschenken te geven. Mensen houden ervan om cadeaus te krijgen. Daarom doe je er absoluut goed aan om regelmatig relatiegeschenken te geven aan je klanten. Dit kunnen kleine geschenken zijn, zoals een doosje Merci chocolade als bedankje of een brievenbus geschenkpakket voor de thuiswerkers. Maar vergeet ook absoluut niet de relatiegeschenken rondom de feestdagen zoals Kerst, Pasen of Sinterklaas. Met Kerst doen de kerstpakketten het altijd goed, met Pasen kun je je klanten verrassen met paaseitjes en met relatiegeschenken voor Sinterklaas kun je gaan voor strooigoed, chocoladeletters en banketletters. Daar scoor je gegarandeerd punten mee bij je klanten!