Werken bij een callcenter? Dit is wat je moet weten!

Werken bij een callcenter

Als jongere komt er een tijd dat je op zoek bent naar een bijbaantje. Je hebt behoefte aan de onafhankelijkheid en wil voor jezelf geld gaan verdienen. De zoektocht naar een perfect bijbaantje begint..

Magazijnwerk is enorm populair onder jongeren tegenwoordig. Maar dit kan zwaar werk zijn en niet iedereen zit daarop te wachten. Voor sommigen is dit zelfs onmogelijk werk wanneer er sprake is van lichamelijke klachten. Ook kassa- of vulploegmedewerker spreekt niet iedereen aan. Dus wat ga je dan wél doen?

Misschien is werken bij een callcenter wel iets voor jou! Dit werk vereist geen zware fysieke inspanning en direct face-to-face contact met klanten komt ook niet aan de orde. Ervaring is vaak geen vereiste. Uitstekend voor de meeste jongeren, dus!

Inbound en outbound bellen

Wanneer je gaat werken bij een callcenter, kun je kiezen tussen twee manieren van bellen. Zo heb je de mogelijkheid om inbound te gaan bellen, waarbij je telefoontjes van klanten afwacht om deze verder te helpen met hun vragen of opmerkingen.

Daarnaast heb je ook outbound bellen. Deze vorm van bellen vereist dat je je meer proactief opstelt. Het is hierbij namelijk de bedoeling dat je actief mensen opbelt om ze te overtuigen en te informeren over een bepaald product of een bepaalde dienst. 

Veel mensen hebben een sterke eigen voorkeur wanneer het aankomt op deze twee vormen van bellen. Let daarom goed op de specificaties van het callcenter tijdens het solliciteren.

Werken bij een callcenter

De vier soorten callcenters

Callcenters kunnen in vier soorten onderverdeeld worden. De twee bekendste callcenters waar de meeste vacatures van op internet staan, zijn telemarketing en klantenservice. Een telemarketing callcenter richt zich voornamelijk op outbound bellen en het adverteren van producten of diensten. Bij klantenservice draait het om het helpen van klanten door hun telefoontjes aan te nemen.

De twee overige soorten callcenters, zijn de helpdesk en marktonderzoek. Beide soorten zul je niet snel tegenkomen wanneer je gaat solliciteren.

Ben je geïnteresseerd geworden in het werken bij een callcenter? Begin dan direct met solliciteren en wie weet ben jij binnenkort aan het werk!