Welke e-commerce trends kunnen we verwachten in 2022?

Heb jij een bedrijfswebsite en ben je benieuwd wat je kunt doen om meer bezoekers te trekken? Elk jaar opnieuw zijn er een aantal opvallende trends met betrekking tot Ecommerce, waar je het beste zoveel mogelijk op kunt inspelen. Natuurlijk zijn er meer methoden om hoger te ranken in zoekmachines en meer bezoekers te trekken, maar in dit artikel lees je alles over drie opvallende Ecommerce trends voor het jaar 2022. Lees ze door en doe er waar mogelijk je voordeel me!

Dropshipping wordt steeds populairder

Een van de meest opvallende trends in de Ecommerce is natuurlijk dropshipping. Dit betreft het verkopen van producten die je niet zelf produceert, en die door de producent verzonden worden zodra jij ze verkoopt. In feite koop jij ze dus pas in zodra een van jouw klanten ze hebben besteld. De reden dat dropshipping zo populair is laat zich natuurlijk raden: je hoeft zelf geen voorraad te hebben en kunt met een minimale investering een bloeiende business opzetten. Het nadeel is dat je wel afhankelijk bent van de levertijden van jouw producenten, en dat je constant in de gaten moet houden of je geen producten aanbiedt die op dat moment niet verkrijgbaar zijn. Er valt echter veel te automatiseren, dus dit hoeft geen probleem te zijn.

SEO wordt belangrijker dan ooit

Met de komst van meer en meer websites kun je als ondernemer inmiddels echt niet meer onder SEO uit, wat voor business je ook hebt. Of je nu digitale of fysieke producten verkoopt, en of je ze nu zelf op voorraad hebt of niet, zonder SEO kom je niet ver. Dit wil zeggen dat je er alles aan moet doen om jouw website goed vindbaar te laten zijn in Google. Schrijf super sterke teksten die je baseert op een gedegen zoekwoordenonderzoek, zorg voor een sterke interne linkstructuur, en probeer ook zoveel mogelijk kwalitatief goede backlinks te vergaren. Er zijn veel manieren waarop je SEO kunt inzetten om meer bezoekers te krijgen. Het loont de moeite je erop te oriënteren en elke maand te kijken wat je kunt verbeteren.

Personalisatie van producten

De laatste opvallende trend op het gebied van Ecommerce is personalisatie. Dit houdt in dat mensen producten bestellen die voordat ze worden verzonden worden aangepast aan hun behoeften. Er wordt bijvoorbeeld een bepaalde print naar keuze op gedrukt, een naam aan toegevoegd of het formaat wordt aangepast. Echter, deze trend heeft ook betrekking op de verpakking. Denk na over hoe je je klant tegemoet kunt komen met een gepersonaliseerde verpakking of een bijgesloten bericht. Zo zorg je er namelijk voor dat je deze klant aan je bindt, en dat de kans groter is dat deze in de toekomst bij je terug komt.