Waarom ouderwets winkelen nooit uit de mode zal raken.

Winkelen

Online winkelen is het helemaal. Of nou ja, niet helemaal, maar is het wel handig! De levertijden zijn snel, je kunt gemakkelijk een foute keuze retourneren en je hoeft de deur niet uit voor een nieuwe broek. Een aantal jaren geleden hadden winkelketens als V&D en de Coolcat het zwaar, zo zwaar dat ze uiteindelijk hun faillissement moesten aanvragen. Hoe kwam dit? Door de toegenomen online concurrentie en vanwege het feit dat ze niet onderscheidend genoeg waren. Gaat online het winnen van offline? Of zal de strijd onbeslist blijven? Lees hier waarom ouderwets winkelen nooit uit de mode zal raken. 

Zien, voelen en ruiken

Wij mensen worden beïnvloed door onze zintuigen. We zien, voelen, ruiken en proeven. Daarnaast worden we beïnvloed door andere mensen en door impulsen die we zien in onze omgeving. Als je achter de computer zit, dan krijg je andere impulsen binnen dan als je in de winkelstraat loopt. Veel mensen winkelen omdat ze de kleding willen zien en voelen. Ze willen een kledingstuk passen. Ze willen geholpen worden door een vriendelijke mevrouw in de winkel. Het gaat om de totale beleving van het winkelen in Zwolle.

Advies van expert

Mensen weten steeds meer door het internet. Ook staat er veel meer op het internet. Er zijn maattabellen te vinden enzovoort. Als mensen de Zwolse winkels ingaan dan willen ze deskundig advies krijgen. Het is daarom voor de winkeliers belangrijk om het personeel bekwaam op te leiden. Deskundig personeel kan ervoor zorgen dat de klant wordt voorzien in de gestelde behoefte. Personeel kan ook een dusdanige indruk achterlaten bij de klant, dat de klant vaker komt. Mensen verwachten in deze tijd meer van winkelpersoneel. Het is belangrijk om daarop in te spelen.

Naderhand een café in

Als de winkeltassen vol zitten, gaan mensen het liefst nog even een kop koffie drinken of een broodje eten. Het hoort bij de beleving van winkelen. Veel mensen maken van winkelen dan ook een gezellig dagje. Even een dagje eropuit met vriendinnen. Soms wordt het ook nog gecombineerd met een activiteit. Kortom, winkelen is beleving. Online zal veel marktaandeel krijgen, maar zal het nooit winnen.