Waarom ondernemers steeds meer beleggen
We hebben een interview gehouden met beleggen.info, wat een bekende website is over beleggen in Nederland. Volgens Alex, de eigenaar van beleggen.info, gaan steeds meer ondernemers beleggen. En dat is niet vreemd wanneer je de trends volgt.
Waarom denk je dat ondernemers meer beleggen?
Ik denk dat beleggen onder grote groepen mensen sowieso steeds aantrekkelijker wordt. Je moet je immers bedenken dat sparen tegenwoordig alleen nog maar geld kost; door de inflatie, de lage spaarrente en de vermogensrendementsheffing kleedt de overheid je eigenlijk uit. Toch zien we een trend waarin beleggers nog vaker beleggen dan particulieren.
Persoonlijk denk ik dat dit komt doordat ondernemers vaak een ondernemende geest hebben. Ze weten hoe ze het onderste uit de put kunnen halen; hierdoor weten ze precies wat ze moeten doen om het meeste uit hun geld te halen. Het is dan ook waarschijnlijk dat ondernemers de kansen van beleggen beter begrijpen en hier op inspringen.
Welke manier van beleggen gebruiken ze dan?
Dit is erg wisselend. Er zijn nog steeds veel ondernemers die vooral op de lange termijn beleggen. Ze zien het als een mogelijkheid om hun pensioen garant te stellen, wat natuurlijk erg belangrijk is. Ondernemers moeten immers nog meer dan gewone mensen letten op hun portefeuille, aangezien ze in de toekomst wellicht zonder inkomen zetten.
Toch zie je ook dat veel ondernemers gedreven door hun interesse naar geldstromen op zoek gaan naar aantrekkelijkere alternatieven. Zo zijn CFD’s steeds populairder; bij deze manier van beleggen kan je ook op de korte termijn profiteren van kleine koersschommelingen.
Persoonlijk ben ik een fan van de goede kanten van beide methoden combineren. Wanneer je dit doet, maximaliseer je de winst en kan je er vanuit gaan dat je de beste resultaten behaalt. Natuurlijk is het hierbij wel belangrijk om het risico in de gaten te houden.
Hoe zit het dan met het risico?
Ik denk dat het risico een minder belangrijke factor is voor ondernemers. Ze zijn immers al gewend om risico’s te nemen in hun dagelijkse leven. Hierdoor weten ondernemers dat risico’s soms onvermijdelijk zijn en je niet per se hoeft te focussen op de negatieve elementen van risico.
Het is immers regelmatig gebleken dat juist wanneer je risico’s omarmd, je de beste resultaten behaalt. Natuurlijk is omarmen iets anders dan je ogen helemaal dichtdoen; het is belangrijk om je verwachtingen en risico’s te managen zodat je de beste verhouding tussen risico en rendement behaalt. Succes!