De snelle digitale transformatie van de detailhandel wordt in de eerste plaats opgelegd door veranderingen in het consumentengedrag en in hoe en wanneer het koopproces wordt uitgevoerd.

De detailhandel is de laatste schakel in de distributie, degene die in contact staat met de markt en de klant. De detailhandel kan de acties van de sector transport & logistiek wijzigen, vertragen of aanzwengelen. Aangenomen wordt dat de invoering en het gebruik van digitale innovatie het belangrijkste element is dat de concurrentievoordelen van elke onderneming zal bepalen.

Bekijk hieronder de belangrijkste trends die in 2021 voor een revolutie in de transport & logistiek sector zullen zorgen!

1. Klantgerichte” filosofie en individualisering van oplossingen

De klant is het middelpunt geworden. Hij eist een efficiënte en snelle dienstverlening, het hele proces moet gericht zijn op zijn tevredenheid en de gebruikerservaring moet gedenkwaardig zijn.

Bovendien moeten de diensten op een gepersonaliseerde manier worden verleend. Het is van essentieel belang elke cliënt in detail te kennen, zijn geschiedenis, zijn gewoonten, zijn veranderingen om hem zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.

2. Kunstmatige intelligentie is al een realiteit

De industrie zal voor de behandeling van producten steeds meer een beroep doen op robot-chatbots, gezichtsherkenningstechnologie, beeld herkenning en robotica.

Naarmate meer consumenten gebruik maken van instant messaging apps zoals Facebook, Messenger, WhatsApp, Telegram of Skype, kunnen we verwachten dat distributeurs deze technologieën gaan gebruiken om hun dienstverlening te verbeteren en gelijke tred te houden met de detailhandel.

Zo laat Amazon vandaag al 20% van zijn transport & logistiek centra door robots leiden. En tegelijkertijd beginnen de exploitanten die het meest in technologie investeren een enorme hoeveelheid gegevens over hun klanten te verwerken, ongetwijfeld van fundamenteel belang om steeds meer geïndividualiseerde ervaringen aan te bieden.

3. Invoering van RFID-technologie

Nu detailhandelaars sneller gebruik gaan maken van winkelmogelijkheden in de winkel, zoals click-and-collect of levering in de winkel, is het van cruciaal belang dat hun inventaris een hoge mate van nauwkeurigheid heeft. Naarmate de kosten en de omvang van de RFID-technologie zich aanpassen aan die van alledaagse producten, kunnen handelaren het voorraadniveau en de status van elk artikel in hun assortiment controleren.

Deze mate van nauwkeurigheid maakt ook het leven gemakkelijker voor het winkelpersoneel, bijvoorbeeld bij het klaarmaken van een bestelling, aangezien het systeem hen de exacte positie van het artikel in de winkel kan vertellen. Hierdoor kan de bestelling niet alleen sneller bij de klant worden afgeleverd, maar worden ook de overheadkosten van de detailhandelaar beperkt.