3 handige SEO tips om anno 2020 goed te scoren in Google
SEO blijft constant in beweging doordat Google continue kleine aanpassingen in het algoritme aanbrengt. Wat werkt anno 2020 op SEO gebied om goed te scoren in Google? En wat moet je juist niet doen? Wij hebben 3 handige SEO tips voor je op een rij gezet waarmee jij de vindbaarheid van jouw website een boost geeft.
BERT update
Voor de SEO tips allereerst wat meer info over de laagste Google update: BERT genaamd. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Google zegt dat de update helpt om de zoekresultaten te verbeteren doordat taal beter begrepen wordt. De update draait om het begrijpen van contextuele relaties tussen losse woorden en het beter begrijpen van natuurlijke taal. Bij SEO is je hoofddoel dat je de bezoeker van nuttige of vermakelijke informatie voorziet en dat doe je in gewone taal. Geen: “vakantie Turkije goedkoop” maar “goedkoop op vakantie naar Turkije?”. Dit matcht net zo goed bij het zoekwoord en leest een stuk prettiger.
Focus op expertise, kwaliteit en betrouwbaarheid
De kwaliteit en kwantiteit van de links op je website zijn altijd belangrijk geweest in het bepalen van de autoriteit van je website. Ieder jaar komen daar honderden factoren bij, die steeds anders gewogen worden. Links blijven belangrijk en zijn ook toegevoegd aan de Quality Raters Guidelines van Google. Voor een optimaal resultaat genereer je links van websites met een hoge autoriteit in je eigen branche (voor de relevantie). Dit is een flinke klus, waardoor het aan te raden valt om een SEO bureau in te schakelen om er doorlopend voor te zorgen dat er relevante content met de juiste linkstructuur wordt toegevoegd aan je website. Wees ook transparant over wie er achter de pagina zit door te linken naar je social media kanalen en contactgegevens te delen.
Mobile first indexing
Sinds half 2019 is mobile first indexering de standaard voor nieuwe websites. Dit houdt in dat de mobiele versie van de website voornamelijk wordt gebruikt om de ranking te beoordelen. Oudere websites blijven in ieder geval voor nu op basis van best practises gerankt worden. Het aantal zoekopdrachten die via een smartphone worden ingevoerd zijn al groter dan via de desktop en in de toekomst gaat mobiel alleen maar meer terrein winnen.
Voice search
Voice search mag niet genegeerd worden. De explosieve groei van Amazon Alexa en Google Home bleef in 2019 nog even uit, maar uiteindelijk gaan dit de zoekopdrachten van de toekomst worden. Dit heeft als gevolg dat longtail zoekwoorden vervangen worden door natuurlijke taal en volledige zinnen. Mensen spreken op verschillende manieren zoekwoorden in, waardoor zoekwoorden met veel volume uiteenvallen in veel verschillende zoekwoorden met kleinere volumes. Dit vereist volledig nieuw zoekwoorden onderzoek, wat je zelf kunt uitvoeren maar je kunt wellicht beter een SEO expert inhuren.