Referral marketing, wat is het en hoe werkt het?

Je hebt vast al eens gehoord van mond-op-mond reclame, niet? Referral marketing is eigenlijk precies hetzelfde! Iemand geeft een referentie af, bijvoorbeeld in in de vorm van een tip, een review of een ervaring, en andere mensen komen daardoor bij jou terecht. Bij de term referral marketing wordt doorgaans uitgegaan van online marketing. De term wordt ingezet om alle technieken mee aan te duiden die je goede referenties kunnen opleveren. Referral marketing is doorgaans een hele oprechte en eerlijke manier van marketing voeren. Mensen bepalen namelijk zelf wat ze over jou of jouw product schrijven, en daar heb je dus weinig invloed op. Wil je meer doen met deze vorm van marketing? Lees dan snel verder!

Connect met je klanten

Als je wilt dat mensen jouw bedrijf of product aan andere mensen aanraden zul je op de een of andere manier met ze moeten connecten. Maak geregeld een nieuwsbrief, plaats afgeronde projecten op je social media kanalen en schrijf blogs. Met andere woorden, plaats content waar mensen wat mee kunnen, waar ze op kunnen reageren. Give-aways doen het ook altijd goed, als dat past bij jouw product. Wanneer je je klanten met regelmaat voorziet van waardevolle content zullen ze sneller geneigd zijn iets positiefs over je te schrijven om je te helpen. Heb je moeite met content produceren? Via deze link vind je een goed online marketing bureau dat je er zeker bij kan helpen: https://www.doublesmart.nl/seo-uitbesteden/.

Maak het ze gemakkelijk

Er zijn maar weinig klanten die uit zichzelf gaan opzoeken waar ze een review achter kunnen laten. Zeker tevreden klanten doen dat bijna nooit uit zichzelf. (klanten die ontevreden zijn helaas wel, hoe vervelend dat ook is). Wat je daaraan kunt doen is mensen contacteren nadat hun bestelling binnen is of van je dienst gebruik hebben gemaakt, en ze alvast de juiste link geven. Ze hoeven dan geen moeite te doen om op te zoeken hoe ze een review achterlaten, en zijn sneller geneigd het te doen. Wil je ze een beetje pushen? Dat kan door ze te bedanken voor de review, bijvoorbeeld met een kortingscode voor een volgende bestelling, of een free download. Wees er creatief in, en bedenk waar jouw klant blij van zou worden.

Affiliate marketingJe kunt natuurlijk ook betaalde methodes inzetten om aan een referral te komen. Affiliate marketing is daar ideaal voor. Men kan dan een van jouw producten aanraden, met een link naar jouw website erbij. Wanneer iemand het product via deze link bestelt krijgt de persoon die de link plaatste een bepaald percentage van deze order. Dit is als je het slim aanpakt een super effectieve manier om aan een goede referral te komen. Wil je weten hoe je dat aanpakt? Bij https://www.doublesmart.nl/seo-uitbesteden/ kunnen ze je zeker helpen!