Eén van de onderdelen van een goede marketingstrategie is het voeren van promoties. Bedrijven gebruiken promoties om hun merk meer onder de aandacht te brengen en daar vervolgens meer verkoop uit te genereren. Er zijn verschillende manieren om promoties uit te voeren. Via sociale media is tegenwoordig een erg effectieve manier. De laatste jaren wordt influencer marketing ook steeds vaker ingezet. Het inzetten van invloedrijke personen op sociale media kan een erg effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken. Van te voren moet je goed overwegen welke influencer bij jouw bedrijf past. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat de reputatie goed moet zijn en de persoon past bij de visie van jouw bedrijf.

Influencers

Wat zijn influencers precies? Influencers zijn personen die bekend zijn en daardoor veel volgers hebben op hun sociale media kanalen. Dit is dan ook gelijk het grote voordeel voor bedrijven die gebruik maken of willen maken van influencer marketing. Door het groot aantal mensen wat influencers volgt is het makkelijk voor bedrijven om via hen de doelgroep te bereiken. Hiervoor moeten er van te voren afwegingen gemaakt worden. Hoeveel geld wil je kwijt zijn aan advertenties via influencers? Welke influencer past bij jouw bedrijf? Én wat wil je bereiken met het inzetten van een influencer?

Baten en lasten

Weeg van te voren de baten en lasten af voor je kiest voor het gebruik van influencers. De baten zijn natuurlijk makkelijk te bedenken. Maar een influencer is een mens en kan keuzes maken die niet passen bij jouw bedrijf. Dit kan schade aanrichten. Let er dus goed op wat je afspreekt met de beoogde influencer. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de influencer niet ook samenwerkingen aangaat met een concurrent. Dit komt niet goed over op de volgers en is daarnaast ook niet goed voor jouw lopende samenwerking. Daarnaast moet je goede afspraken maken over wat de influencer vraagt voor de samenwerking en wat jij kwijt wilt zijn.