Managementbeslissingen nemen doe je zo

managementbeslissing

Een beslissing op managementniveau nemen is soms niet altijd even makkelijk. Vaak moet je veel dingen afwegen. In dit artikel nemen we je mee hoe jij het beste een beslissing kan nemen tegenover een groot team bijvoorbeeld. We doen dit aan de hand van een aantal stappen.

Wanneer je een beslissing gaat nemen is het belangrijk dat je het opdeelt in verschillende fases.

Fase 1: Inventarisatie

In deze fase kijk je naar wat er precies aan de hand is en wat je nodig hebt om de beslissing zorgvuldig te maken. Daarnaast kijk je waar het vraagstuk vandaan komt, zijn er bepaalde problemen of lopen bepaalde processen niet helemaal goed? Dit zijn dingen die cruciaal zijn bij het maken van de beslissing. Een handige oplossing om snel inzicht te krijgen in alle bedrijfsinformatie is SAP business One. Je krijgt hier een real-time overzicht van alle belangrijke bedrijfsinformatie. SAP business One is een software dat gebruikt wordt voor efficiënte en overzichtelijke bedrijfsprocessen.

Fase 2: Voor en nadelen verzamelen

Aan elk besluit zitten voor en nadelen. Wanneer je deze voor en nadelen gaat verzamelen of laat verzamelen kan je ze gaan afwegen. Ook kun je kiezen om voor en nadelen te rangschikken. Dit doe je bijvoorbeeld door 1 tot 10 punten te geven aan een voor- en/of nadeel. 1 is bijvoorbeeld minder belangrijk en 10 is bijvoorbeeld juist belangrijk. Vervolgens zet je de voor en nadelen tegenover elkaar en maak je de afwegingen

Fase 3: Knoop door hakken

Wanneer je blijft hangen en geen duidelijke keuze maakt zullen er vooral nadelen blijven. Zorg er dus voor dat je een knoop gaat doorhakken. Het kan zijn dat dit op korte termijn niet altijd goed uitwerkt maar vaak, als de beslissing wel overwogen is, zal het vooral in het voordeel zijn van het bedrijf en de werknemers. Wanneer je een beslissing doorhakt wil je dat een aantal mensen achter je staan. Zorg dus voor voldoende draagvlak. Wat zijn de voordelen van je keuze en wat levert het op? Wanneer je dit duidelijk maakt zal je keuze meer geaccepteerd worden.

Fase 4: Evaluatie

Nadat je de keuze hebt gemaakt en er veranderen een aantal dingen dan is het slim om de veranderingen te blijven monitoren en te evalueren. Je kan bijvoorbeeld ervaringen na de keuze bijhouden en feedback vragen aan werknemers. Het is goed om dit op verschillende momenten te doen. Doe dit bijvoorbeeld elke dag in de eerste week, vervolgens wekelijks en uiteindelijk eens per maand. Hierdoor verzamel je genoeg info om het proces te blijven monitoren.