Je klantenserviceteam ondersteunen? Dat doe je bij uitstek met een chatbot
Wanneer je de leidinggevende bent van een groot bedrijf of van de klantenservice-afdeling daarvan, dan zul je je ongetwijfeld bewust zijn van het belang van deze afdeling voor je organisatie. Voor de reputatie van het bedrijf is een goed functionerende klantenservice simpelweg onmisbaar. Hierbij verwachten consumenten onder andere steeds meer van de mate van bereikbaarheid. Louter tijdens kantooruren bereikbaar zijn is volgens veel mensen tegenwoordig niet meer voldoende. De gebruikmaking van een chatbot kan daarom een ware uitkomst zijn. Met een chatbot ben je namelijk altijd bereikbaar via de chat. Hieronder lees je wat de voordelen van zo’n chatbot zijn en wat een chatbot aan kosten met zich kan meebrengen.
Hierom heb je zeker profijt van je chatbot
Een chatbot zou je zeker op deze volgende manieren profijt opleveren:
- Je bent hiermee altijd bereikbaar, dus ook in het weekend of ’s nachts.
- Een chatbot zorgt ervoor dat je geen of minder een beroep hoeft te doen op je werknemers op onregelmatige tijden.
- Chatbots reageren razendsnel, zijn betrouwbaar en verliezen nooit hun geduld met een klant.
- Veel soorten chatbots leren min of meer vanuit zichzelf bij naar aanleiding van gestelde vragen en gegeven antwoorden.
- Chatbots zorgen voor meer inzicht in het gedrag van de consument. Zo weet je hierdoor beter waarin zij geïnteresseerd zijn en met welke vragen ze vaak kampen. Mogelijk kun je hierdoor snel de informatievoorziening op je website verbeteren.
Wat je moet weten over de kosten van een chatbot
Bij sommige aanbieders kun je al van een chatbot gebruikmaken vanaf zo’n honderd euro per maand. Hoe hoog de kosten daadwerkelijk uitvallen hangt evenwel af van wat deze chatbot uiteindelijk moet kunnen. Wil je ‘m bijvoorbeeld naast vragen laten beantwoorden ook eenvoudige taken laten uitvoeren of salesleads laten verzamelen, dan kunnen de kosten hoger oplopen.