Het verschil tussen SEA en SEO
Als bedrijfseigenaar heb je vast wel eens van de begrippen SEO en SEA gehoord. Voor veel mensen lijken deze begrippen erg op elkaar, ’t scheelt immers maar één letter. Ook het beide te maken met Google en online marketing. Toch zijn de begrippen niet hetzelfde en daarom heb ik, in samenwerking met Mad Pack, een uitleg wat het verschil is tussen de twee begrippen.
Belangrijkste verschil
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het optimaliseren van de zoekmachine resultaten en SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel het adverteren in zoekmachines. Bij SEO draait het dus om organische, onbetaalde zoekresultaten en bij SEA gaat het om betalen om hoog te komen.
Het kan maanden duren om hoog te komen met SEO, maar bij SEA sta je er direct. Google geeft daarentegen wel aan wanneer iets een advertentie is, veel mensen scrollen langs de advertenties om te kijken naar de resultaten die boven aan zijn. Verder is SEA voor een korte periode erg handig om snel nieuwe sales te krijgen. Echter heb je er op lange termijn weinig aan. Op lange termijn is SEO handig omdat je meestal redelijk hoog op Google blijft staan voor een langere periode. Zo vinden potentiële klanten jou voor een lange periode.
Combineer de twee
Persoonlijk adviseer ik je om de juiste combinatie te hebben van SEO en SEA. Ze kunnen elkaar namelijk perfect aanvullen. Door SEA heb je direct effect en leer je dingen over potentiële kopers wat je vervolgens ook willen, bijvoorbeeld op welke specifieke termen ze zoeken. Je wilt toch liever 25 relevante bezoekers met 5 nieuwe opdrachten dan 3000 bezoekers zonder nieuwe opdrachten? Focus je op de juiste potentiële klanten met SEO en SEA en genereer meet traffic en sales.
Wil je nou dat jou SEO en SEA wordt verbeterd? Dit kan je doen in samenwerking met een online marketingbureau. Neem een kijkje op www.madpack.works om te zien wat een online marketingbureau voor jou kan verbeteren.