Het registreren van je merknaam in klassen
Tijdens het merknaam registreren kom je op een punt dat je je merk moet indelen in een bepaalde klassen. Hierbij kun je kiezen tussen waren- of dienstenklassen. Het zal in het begin wel moeilijk te zijn om goed samen te vatten waar jouw bedrijf onder valt, maar wanneer je je hier goed in verdiept is het makkelijker dan je misschien had gedacht.
De verschillende soorten klassen bij het merknaam registreren
Wanneer je kiest voor je merk registreren, dan zul je te maken krijgen met een systeem dat het classificatiesysteem wordt genoemd. Je kunt namelijk je merk laten registreren voor waren- of dienstenklassen. Dit hangt geheel af van de diensten of producten die jij beschikbaar hebt voor je consumenten. Er zijn in totaal 34 verschillende warenklassen, en ook 11 dienstenklassen waaronder jouw merk kan vallen.
In wat voor klasse behoort mijn merk precies?
Zo heb je bijvoorbeeld een aparte klasse waar producten onder vallen die chemisch zijn. Tegelijkertijd heb je ook een klasse die zich focust op kleding of juist weer op de organisatie van evenementen. Wanneer je op zoek gaat voor de juiste klasse, moet je je vooraf goed verdiepen in je eigen merk. Waarvoor ga je je merk gebruiken? Wat voor diensten bied je aan? Waar wil je mee vergeleken worden? Maar, let op dat de klassen in de overzichten vaak erg generiek zijn. Je moet dus van te voren jouw producten en eventuele diensten zo specifiek mogelijk omschrijven. Dan is het gemakkelijk om je bij een klasse te plaatsen. Vat bijvoorbeeld je kernactiviteiten goed samen en kijk alvast verder dan je neus lang is. Door in de toekomst te kijken, kun je jezelf misschien voor een langere tijd alvast goed indelen.
Het inhuren van een merkenbureau voor merk registeren
Heb je hier moeite mee? Dan kun je altijd een merkenbureau inschakelen. Dit zijn bureaus waar mensen werken die echt alles weten over dingen zoals merken en hoe dit te werk gaat. Wanneer je hier mensen van inhuurt ben je er zeker van dat je de juiste stappen hebt genomen en dat alles goedkomt.