Als ondernemer online gaan, waar op letten?

De eerste stappen van je ondernemerschap zijn voltooid: bedrijfsnaam, ingeschreven bij de KvK, zakelijk rekeningnummer aangevraagd, etc. Nu is het tijd om ook online vindbaar te worden. Veel ondernemers denken dat het lastig is om de stappen naar de online omgeving te maken, maar dit valt enorm mee. Dit kan zowel met een groot als een klein budget. In dit blog geef ik drie tips waar je je het beste op kunt letten bij het online ondernemerschap.

Social media

De eerste stappen is om al gebruik te maken van je bestaande netwerken. Misschien besef je het nog niet, maar je hebt hoogstwaarschijnlijk online al een heel netwerk aangemaakt. Denk hierbij aan je LinkedIn, Facebook, Instagram, maar ook WhatsApp en Snapchat bijvoorbeeld. Al die mensen dien je op de hoogte te brengen van jouw ondernemerschap. Misschien zijn het niet allemaal potentiele klanten, maar ze kunnen altijd mensen in hun omgeving verwijzen naar jou. Begin daarom met verspreiden van jouw ondernemerschap op je eigen social media. Je kunt ook bedrijfsprofielen aanmaken.

Website laten maken

Website

Een website als ondernemer hebben, is tegenwoordig enorm belangrijk. Op de je website kan je meer informatie kwijt over je dienstverlening en kan je de bezoeker meerdere mogelijkheden aanbieden om met jou in contact te komen. Zorg wel dat je een representatieve website hebt, dit is natuurlijk wel jouw online visitekaartje. Je kunt een professionele website laten maken of je gaat zelf aan de slag.

Bouw een netwerk op

Je bent net ondernemer dus soms kan het weleens handig zijn om een paar extra handjes te hebben. Bouw een netwerk op waar je op kunt bouwen met jouw vragen. Uiteraard dien jij ook hun vragen te beantwoorden als zij iets niet weten. Zo kunnen jullie samen een goede zakelijke relatie opbouwen. Tip: neem deel aan verschillende Facebookgroepen, nodig andere ondernemers uit op LinkedIn en kijk uiteraard ook rond in je eigen netwerk.